Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΝΤΑΝΟΥ
ΑΡΧΑΪΚΑ ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΑ ΕΤΗ
Γύρω στα 1937, ο αρχαιολόγος Β. Θεοφανίδης έκανε ανασκαφές στο κέντρο του χωριού κι έφερε στο φως ένα μεγάλο οικοδόμημα με πλευρά 30 μέτρων και με δάπεδο 900 τ.μ., στρωμένο με μωσαϊκά γραμμικά σχήματα, κύκλους και ρόμβους. Στο δάπεδο του κτιρίου βρέθηκε επίσης η βάση κάποιου αγάλματος, που ήταν αφιερωμένο στο Ρωμαίο αυτοκράτορα Σεπτίμιο Σεβήρο, Φαίνεται ότι το ρωμαϊκό αυτό οικοδόμημα ήταν το πραιτόριο της περιοχής, που αργότερα χρησιμοποιήθηκε σαν εκκλησία. Αυτό λοιπόν το μνημείο, καθώς και πολλά άλλα ρωμαϊκά απομεινάρια, που βρίσκονται σκορπισμένα σ’ όλη την περιοχή της Καντάνου, μαρτυρούν ότι η αρχαία πόλη άκμασε κατά τη ρωμαϊκή περίοδο.
ΠΡΩΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΩΙΜΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΕΤΗ
Στα πρωτοχριστιανικά χρόνια ήταν έδρα επισκοπής. Ο πρώτος επίσκοπος Καντάνου χειροτονήθηκε από τον Απόστολο Τίτο. Επίσκοποι της Καντάνου συμμετείχαν στις πρώτες Οικουμενικές συνόδους και ειδικότερα στη Δ’ οικουμενική σύνοδο (451), στην ΣΤ’ οικουμενική σύνοδο (680 – 681) στη Ζ’ οικουμενική σύνοδο (787). Η επισκοπική έδρα διατηρήθηκε μάλλον εδώ μέχρι την κατάληψη της Κρήτης από τους Άραβες. Καθεδρικός ναός της Επισκοπής, θεωρείται η εκκλησία του Χριστού (14ος -15ος αιώνας), που βρίσκεται κοντά στα Πλεμενιανά και ξαναχτίστηκε στα θεμέλια παλιότερης. Επίσκοποι της εποχής εκείνης αναφέρονται οι επιφανείς και διακεκριμένοι Πατέρες Παύλος, Νικίας, Φωτεινός και Γρηγόριος.Καταστράφηκε από τους Άραβες (824 - 961) και ερημώθηκε.
ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ - ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ 1204-1897
Κατοικήθηκε πάλι με την έλευση των Βενετών μετά το έτος
1204 και έγινε ένα σημαντικό κέντρο με μεγάλη ανάπτυξη εξ αιτίας του
πλούτου της. Γνωστές αρχοντικές οικογένειες της εποχής είναι οι Τραχινοί, οι Κότζηδες και οι Μελισσουργοί. Ιδιαίτερη ανάπτυξη γνώρισε την περίοδο του 13ου και 14ου αιώνα κατά την οποία χτίστηκε μεγάλος αριθμός αγιογραφημένων εκκλησιών που σώζονται σε σχετικά καλή κατάσταση. Αξιόλογος αγιογράφος της περιόδου που έδρασε στην περιοχή ήταν ο Ιωάννης Παγωμένος. Αγιογράφησε τον Μιχαήλ Αρχάγγελο στα Καβαλαριανά (1327-28) και τον Άγιο Ιωάννη το Θεολόγο (1328-29) στον Τραχινιάκο. Πλήθος άλλων εκκλησιών αγιογραφήθηκαν από τους μαθητές του και άλλους λαϊκούς αγιογράφους. Οι Βυζαντινές εκκλησίες της Καντάνου πέρα από την καλλιτεχνική και θρησκευτική τους αξία παρέχουν τη δυνατότητα στους επισκέπτες να μελετήσουν όλες τις σχολές αγιογραφίας της εποχής, από την κλασσική της Καπαδοκίας έως τη σύγχρονη για την εποχή σχολή του Ι. Παγωμένου.Μετά την κατάληψη της Κρήτης από τους Τούρκους (1645-1669) και ως τη φυγή τους απ’ αυτήν το 1897, η Κάντανος κατοικήθηκε πάλι από Τούρκους, εξαιτίας του πλούτου της και έγινε η έδρα τους, γιατί βρισκόταν στο κέντρο της επαρχίας Σελίνου. Στο λόφο που βρίσκεται σήμερα το δημοτικό σχολείο, ήταν το λεγόμενο «σεράγιο» όπου έμενε ο «καϊμακάμης» δηλαδή ο Τούρκος διοικητής και το οποίο βρίσκονταν εκεί έως το έτος 1937.
2ος ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ 1941
Ως απάντηση στην υποβάθμιση, μετά την απελευθέρωση, του αυθόρμητου παλλαϊκού χαρακτήρα της μάχης της Καντάνου, είναι χαρακτηριστική η παρακάτω επιστολή του δικηγόρου και παρόντα στη μάχη Β. Γεωργιακάκη το 1961: «Δύο είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της “Μάχης της Καντάνου”, τα οποία και την τοποθετούν σε ξεχωριστή μοίρα σε σχέση με τις μάχες των άλλων διαμερισμάτων. 1) Σ’ αυτή τη μάχη κανένα στρατιωτικό τμήμα δεν έλαβε μέρος.… Η δύναμις χωροφυλακής Κανδάνου έλαβε βεβαίως μέρος … όχι όμως ως συγκροτημένο τμήμα, αλλά σαν μονάδες. Έτσι η Μάχη της Καντάνου έγινε βασικά από πολίτες. 2) Η προβληθείσα αυτή αντίσταση των πολιτών έγινε εν γνώσει τού ότι ήτο ματαία, αλλά και των συνεπειών της».
Για τη σημασία της μάχης αυτής ο Σειραδάκης, στον επίλογο της Πολεμικής του έκθεσης αναφέρει: «Ο
αγών εκείνος του Σελίνου είναι μοναδικόν παράδειγμα μέχρι σήμερον εις
την ιστορίαν, αγών πολιτών και μόνον πολιτών, ανδρών και γυναικών όπως
ομολογούν και οι ίδιοι οι Γερμανοί εις τας διαταγάς των…. Είναι ο
τελευταίος της ενεούσης τότε της ελευθερίας της Ελλάδος και της Ευρώπης
αγών. Αλλά και η απαρχή της ανακτήσεως της. Είναι τέλος η εν συνεχεία
Εθνική Αντιστάσις ήτις τόσον συνετέλεσε διά τον θριματισμόν του άξονος
εν Ευρώπη και όστις επί τοσούτον επετάχυνε τό τέλος του 2ου Παγκοσμίου
Πολέμου.»
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΒΙΝΤΕΟ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ ΚΑΝΤΑΝΟΥ
Ο γιατρός Παν. Φούμης και η Κάντανος
για την Κάντανο και από κονταρίδες πρωτοπήγαν πριν περάσει ο Φ. και έστησαν σε κατάλληλο σημείο της διαδρομής την ενέδρα τους. Μόλις περνούσε ο γιατρός με τις κατσίκες να ακολουθούν δεμένες, έκοψαν τα σχοινιά και μέχρι να καταλάβει ο Φ. ότι οι κατσίκες ξέμειναν πίσω, οι επιτήδειοι του είδους Κουστογερακιώτες, είχαν εξαφανιστεί με δαύτες. Ο Φ. δεν είχε παντρευτεί, αλλά είχε μια γυναίκα και τον περιποιούνταν και φυσικά ανεχόταν και τις ιδιοτροπίες του. Την εποχή, που ασκούσε ο Φ. το επάγγελμα του γιατρού, ήταν αναγκασμένος να θεραπεύει κάθε είδους ασθένεια, ακόμη και δόντια. Έτσι ένας ασθενής βαρυγγωμώντας από τον πονόδοντο τον επισκέφτηκε και του ζήτησε να τον θεραπεύσει η να τον παουργιάνει κατά το δυνατόν. Έκανε, πως τον εξέτασε και τον οδήγησε έξω από το σπίτι του και κοντά στον πλάτανο που υπήρχε εκεί. Έδεσε το πονηστερό δόντι με μια κλωστή και αφού τον συνεβούλευσε να υμιγονατίσει, δένει την άλλη άκρη της κλωστής σε ένα καρφί, που είχε μπήξει, στο κορμό του πλατάνου και κάπως χαμηλά, μέχρι που πήρε τα μπόσικα. Μετά πήγε από πίσω και κάρφωσε απότομα στον πισινό του δεινοπαθούντα, ένα σουβλί, που είχε γι΄αυτόν τον σκοπό. Ο ταλαίπωρος ο ασθενής, απ΄την σουβλιά εκτινάχτηκε ξεπατώνοντας και το πονηστερό δόντι. Το τάφο του το θυμάμαι. Ήταν ακριβώς από κάτω από το καμπαναριό του Αγίου Μάμα. Μάλιστα είχε έναν ωραιότατο σταυρό από μωσαϊκές ψηφίδες.ΠΗΓΗ: Δημοσίευση του Ευτυχίου Κορκιδάκη στο facebook.
Η εκκένωση του Καντάνου, 1897
Στις 7 Μαρτίου 1897, στη νοτιοδυτική ακτή της Κρήτης προσγειώθηκε μια δύναμη αποτελούμενη από 200 βρετανούς ναυτικούς και πεζοναύτες, 100 Γάλλους, 100 Αυστριακούς και 75 Ρώσους. Συνοδευόμενοι από τον Βρετανό Πρόξενο, Alfred Biliotti, στόχος τους ήταν να εκκενώσουν από περίπου 1.600 Κρητικούς Μουσουλμάνους και 450 Οθωμανούς στρατιώτες το χωριό Καντάνος που βρίσκονταν υπό πολιορκία από τους Χριστιανούς Κρητικούς με την υποστήριξη του ελληνικού επανδρωμένου πυροβολικού. (Πρέπει να σημειωθεί ότι οι πραγματικές ημερομηνίες κατά τις οποίες συνέβησαν τα γεγονότα στην εκκένωση είναι κάπως δύσκολο να προσδιοριστούν. Η κύρια πηγή πληροφοριών είναι ο Sir Alfred Biliotti ο οποίος παρόλο που ήταν παρών σε όλη τη διάρκεια, δεν ήταν καθόλου σαφής στις αποστολές του, Η ημερομηνία που δόθηκε εδώ λήφθηκε από διάφορους λογαριασμούς, συμπεριλαμβανομένου του ημερολογίου του HMS Rodney · σε συνάρτηση με τις παραδόσεις του βασιλικού ναυτικού. Οι ημερομηνίες αυτές προτιμώνται από αυτές που δόθηκαν από τον Biliotti. Ο αριθμός των εκτοπισμένων ποικίλει από λογαριασμό σε λογαριασμό.) Η βάση για τη λειτουργία ήταν το τότε ημιτελές κάστρο Σέλινο στη σημερινή Παλαιόχωρα.ΠΗΓΗ: Η εκκένωση της Καντάνου
Sir Alfred Biliotti - Μια άποψη βρετανικής εφημερίδας.
Τον Μάρτιο του 1897 ο Βρετανός Πρόξενος στην Κρήτη, Sir Alfred Biliotti, ήταν ο μόνος Πρόξενος των Ευρωπαϊκών Δυνάμεων που συνοδεύει την αποστολή που αποστέλλεται για τη διάσωση των Kρητικών Μουσουλμάνων και των Οθωμανών στρατευμάτων που πολιορκούνταν στον Κάντανο. Κατά την άφιξή του εκεί, διαπραγματεύτηκε το ασφαλές πέρασμα στο Canea περίπου 523 ανδρών, 1047 γυναικών και παιδιών και 340 Οθωμανών στρατιωτών.
Κάντανος 1905
Φωτογραφία της Καντάνου που εκτιμάται ότι είναι του 1905
Το μεγάλο κτίριο είναι αυτό που απόμεινε από το κάστρο Καντάνου μετά την εκκένωση των οθωμανικών στρατευμάτων το 1897.
Το μικρό κτίριο στα αριστερά είναι μέρος του σημερινού δημοτικού σχολείου.
Το κτίριο στα δεξιά είναι το πρώην κομητειακό δικαστήριο. Το κύριο κτίριο ήταν το Σώμα της Κυβέρνησης (Seragio), στο οποίο έζησε ο τελευταίος Κυβερνήτης της επαρχίας Σελίνου, ο Σαντάμ Γεννητσαράκης. Ο Γενητσάρακης αργότερα υπηρέτησε ως Δήμαρχος Χανίων και υπουργός Δημόσιας Τάξης του Κρητικού Κράτους. Μεταξύ του 1897 και του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο χώρος, ο οποίος στηρίχθηκε σε ένα μεγάλο Μουσουλμανικό νεκροταφείο (Μεζάρια), καταλήφθηκε από το σταθμό της χωροφυλακής. Ο χώρος είναι πλέον κατειλημμένος από το πρώην Δημαρχείο Καντάνου.
Ενώ δεν μπορώ ακόμα να καταλάβω γιατί τα βρετανικά, τα γαλλικά και τα ιταλικά στρατεύματα εμφανίζονται ταυτόχρονα στην εικόνα, πολλοί ντόπιοι Κρητικοί ιστορικοί επιβεβαίωσαν ότι η φωτογραφία λήφθηκε στην Κάντανο με την ευκαιρία των Κρητικών εκλογών το 1905. Τα στρατεύματα απεστάλησαν εκεί για να αποτρέψουν τις φασαρίες μεταξύ υποστηρικτών του πρίγκιπα Γεωργίου, του διορισμένου ευρωπαϊκού Ύπατου Αρμοστή, και του Ελευθέριου Βενιζέλου, του βασικού πολιτικού αντιπάλου του.
Οι πρώτοι Παγκρήτιοι Σκοπευτικοί Αγώνες στην Κάντανο
ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΚΟΙΝΟΤΗΣ ΚΑΝΔΑΝΟΥ ΣΕΛΙΝΟΥ
Αριθ. Πρωτ. 216
Κάνδανος τη 30 Μαίου 1937
ΕΚΚΛΗΣΙΣ
Προς άπαντας τους συνεπαρχιώτας μας.
Η ημετέρα
Κοινότης αποφασίσασα να προκηρύξη την τέλεσιν Παγκρητίων Σκοπευτικών Αγώνων εις
την Κωμόπολιν Κανδάνου διά την 25ην και 26ην Ιουλίου 1937 τη συμπράξει και
συμμετοχή του εν Χανίοις Σκοπευτικού Συνδέσμου "ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ" τούτο
έπραξε φρονούσα ότι διά του πατριωτικού τούτου αγωνίσματος υποβοηθείται και
καλλιεργείται η διάδοσις και εκλαίκευσις του ευγενούς τούτου αγωνίσματος του
συντελούντος υπέρ παντός άλλου και εις την τόνωσιν και αναζωπήρωσιν του Εθνικού
φρονήματος και του ιδεώδους εκείνου υπο του οποίου εμφορούμενοι οι γονείς και
πρόγονοι ημών, κατόρθωσαν να μεγαλουργήσουν.
Αλλ' εκτός τούτου, λαμβανομένου δε υπ΄όψιν ότι οι αγώνες ούτοι τελούνται εις
αοίδιμον μνήμην των ηρωικώς υπέρ Πίστεως και Πατρίδος πεσόντων Κρητών
επαναστατών κατά τας δύο υπ' αυτών πολιορκίας της Κανδάνου κατά των Τούρκων της
12ης Μαίου 1896 και 18ης Ιανουαρίου 1897, αποτίομεν ούτω ελάχιστον φόρον τιμής
και ευγνωμοσύνης προς τους γενναίους τούτους υπερασπιστάς της Κανδάνου οίτινες
εκτελούντες το υπέρτατον αυτών καθήκον έπεσαν ηρωικώς μαχόμενοι εις το πεδίον
της τιμής.
Ευγενής όθεν και πατριωτική έμπνευσις να αναμνησθώμεν μετά συγκινήσεως ιεράς των προμάχων τούτων και αναπολήσωμεν στιγμήν προς στιγμήν τας ημέρας της ενδόξου δράσεως των γενναίων τούτων της Κρήτης τέκνων, των ηρωικών τούτων μαχητών, των σταυραετών των Κρητικών βουνών.
Προς τον σκοπόν τούτον και επειδή επιβάλλεται όπως οι προκηρυχθέντες αγώνες τελεσθώσιν όσον το δυνατόν επιβλητικώτερον και μεγαλπρεπέστερον, καθ' όσον θα προσκληθούν και παρευρεθούν εις αυτούς όλαι αι Αρχαί και πλήθος κόσμου εξ όλης της νήσου, πράγμα όπερ θα τιμήση και εξυψώση την επαρχίαν Σελίνου, δέον να εργασθώμεν και συμβάλλωμεν πάντες εν τω μέτρω του δυνατού, διά την μετά πάσης μεγαλοπρεπείας και τάξεως διεξαγωγής αυτών.
Επειδή όμως διά να διεξαχθούν οι αγώνες ούτοι με πάσαν μεγαλοπρέπειαν και τάξιν απαιτείται η εξασφάλισις αρκετών χρηματικών πόρων προς αντιμετώπισιν των δαπανών της μεγάλης ταύτης τελετής, η δε ημετέρα Κοινότης δεν δύναται να ανταπεξέλθη πλήρως και μόνη, ποιούμεθα έκκλησιν εις υμάς όπως μας παράσχητε την ηθικήν και υλικήν συνδρομήν σας εν τω μέτρω των δυνάμεών σας και τοιουτοτρόπως δυνηθώμεν να τελέσωμεν τούτους απροσκόπτως.
Παρακαλούμεν όθεν υμάς όπως αντιλαμβανόμενοι την μεγάλην σπουδαιότητα των προεκτεθέντων, ευαρεστηθήτε και προσφέρητε ότι ποσόν βούλεσθε ή οιονδήποτε έπαθλον διά τους νικητάς των αγώνων, καταθέτοντες ή αποστέλλοντες τούτο εγκαίρως εις τον Πρόεδρον της ημετέρας Κοινότητος, συνάμα δε τιμήσητε τούτους διά της παρουσίας σας.
Μεθ' υπολήψεως
Η Κοινότης Κανδάνου Σελίνου
Ο Πρόεδρος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΒΑΡΔΑΛΑΣ
Η πολεμική έκθεση του Συνταγματάρχη Χαράλαμπου Σειραδάκη για τη Μάχη του Φαραγγιού της Καντάνου
Άγνωστα Ντοκουμέντα από την καταστροφή της Καντάνου
Τα έγγραφα αφορούν δύο ενυπόγραφες, αιτήσεις με τα οικογενειακά καταστραφέντα (οικογ. Εμμ. Γρυφάκη και Καλαϊτζάκη Ιωάν.) Δυστυχώς, δεν σώθηκαν όλες οι αιτήσεις. Όσες όμως σώθηκαν (περί τις 70), αποτιμούνται οι οικιακές καταστροφές μετά των αποσκευών τους, συμπληρώνοντας έτσι και αποδεικνύοντας την γενικότερη εικόνα των υλικών καταστροφών της επιδρομής των Γερμανών στην Κάντανο, στις 3-6-1941.
Η ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα - 1/12/1913
Δύο
γηραιοί επαναστάτες, σύμβολα των κρητικών αγώνων, ο 94χρονος Αναγνώστης
Μάντακας και ο 81χρονος Χατζημιχάλης Γιάνναρης, ύψωσαν την ελληνική
σημαία στον ιστό του φρουρίου του Φιρκά. Η ένωση με την Ελλάδα ήταν
πλέον ιστορική πραγματικότητα. Μετά από αιώνες κατοχής και σκλαβιάς, από
τους Ενετούς (1211- 1669) και από τους Τούρκους (1669-1898) και μια
δεκαπενταετία τύποις αυτονομίας (οι μεγάλες δυνάμεις είχαν την κατοχή
και ο σουλτάνος διατηρούσε την επικυριαρχία του), η Κρήτη ελεύθερη πλέον
ενωνόταν με το ελληνικό κράτος. Ο στόχος όλων των επαναστάσεων του 19ου αιώνα,όπως
οι Κρητικοί επαναστάτες έγραφαν στα λάβαρα τους «Ένωσις ή θάνατος»,
δεν ήταν μόνο η ελευθερία τους αλλά και η ένωση της Μεγαλονήσου με την
μητέρα Ελλάδα.















Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΑΝΑΓΡΑΨΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΑΣ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΛΑΙΣΙΟ: